WARSZTAT I JEGO TWÓRCA
Działalność konserwatorska pracowni Ryszarda Olejarza zwrócona jest w kierunku sztuki witrażowniczej. Zwraca uwagę przewaga prac wykonanych przez tę pracownię w obiektach o znacznej randze zabytkowej. Są to witraże tak znanych projektantów jak Franza Borgiasa Mayera, twórcy monachijskiego Königlich Bayerische Hofkunstanstalt für Glasmalerei, Carla Lerscha z Düsseldorfu, Instytutu witrażowego Adolpha Seilera
z Wrocławia, Ferdinanda Kliema /Kliemera/
z Raciborza, Kunst werkstätten Richarda Schleina z Zittau, W. Ritterbacha z Kolonii współpracujcego z firmą witrażowniczą Ferdinanda Müllera z Quedlinburga, wreszcie Adama Bunscha działajcego w okresie międzywojnia w Bielsku.
Dwudziestoletnia działalność artystyczno-konserwatorska warsztatu wpisuje się głównie w ochronę substancji zabytkowej na terenie górnośląskich kościołów, a także w świeckich budowlach. Jest to warsztat, który zmierzył się  z dużym powodzeniem z wieloma obiektami o dużej skali trudności konserwatorskich i należy do kilku specjalistycznych warsztatów
w Polsce, za na Górnym Śląsku jest warsztatem jedynym tego typu. W ostatnich czasach kiedy to obserwuje się na Górnym Śląsku boom konserwatorski w kościołach neogotyckich, pracownia Ryszarda Olejarza wykazując się udanymi wcześniej realizacjami, z dobrym skutkiem wytrzymuje konkurencje firm witrażowniczych działających w innych regionach Polski.  Wartość historyczną i kulturową witraży, których konserwacji podejmował się Ryszard Olejarz podkreśla fakt, że wszystkie prace, które realizował artysta, znalazły się wcześniej w rejestrze zabytków. Wykonawcę obowiązywała zatem ścisła współpraca ze służbami podległymi Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków
i wynikające z tego rygory konserwatorskie.

                                    
 Ks. Henryk Pyka
         Dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego
                                            w Katowicach